Utomhusreklam fångar uppmärksamhet

Utomhusreklam kan dra till sig stor uppmärksamhet runt om. Med slående budskap och spektakulära bilder kan även den minst oväntade åskådaren bli intresserad.

När man hör ordet utomhusreklam för nog många tankarna till Times square i New York med blinkande neonskyltar, gigantiska skärmar med reklamfilmer och stora billboards. Men likaså kan man komma omkring stora plakat på ladugårdsväggar längs med E4:an. Således kan det konstateras att det är ett mycket effektivt sätt att göra reklam för sin publik, då den når alla som befinner sig i närheten.

Utomhusreklam kan såväl placeras i närheten av verksamheten som längre ifrån och på så sätt driva in långväga kunder. Det möter en bred publik då vem som helst kommer kunna ta del av budskapet. Därmed kan även oanade men potentiella intressenter nås.

Utomhusreklam är alltid aktuellt

Trots att mer och mer reklam numera publiceras via nätet och sociala medier, är effektiv utomhusreklam lika aktuellt. Medan reklam på nätet många gånger bara når specifika grupper, når utomhusreklam alla. Ett reklaminlägg på Instagram scrollar man snabbt bort, men en stor billboard ute på ett fält är desto mer iögonfallande.

Det går att på många sätt variera och modernisera utomhusreklam. Välj ett budskap som väcker intresse och får bilisten eller fotgängaren att reagera och stanna till. Bilder säger mer en tusen ord och kan även med fördel användas, både stilla och rörliga. Ta inspiration från Times Square och uppdatera din reklam då och då med en stor bildskärm, eller kör på en klassisk och slående billboard.

15 jul 2022