Allt färre tryckerier i Stockholm

Mycket har hänt sedan digitaliseringen förändrade vårt samhälle. Med de digitala texterna och bilderna och internets födelse behöver vi inte längre papper och penna för att uttrycka oss. För att spara på träden som har fått offra sig för papprets skull, är det kanske bra. VI sänder inte längre brev per post. Vi går ut på internet i stället. VI skriver på datorn och sparar dokument i datorn. Vi sänder e-post med endast en knapptryckning och vips har addressaten fått brevet. Vi behöver inte vänta flera dagar på svar. Vi får det efter några minuter i datorn.

Kommunkationen har förändrats

Allt detta har gjort att kommunikationen sker blixtsnabbt. Den har snabbat på oss människor också. Det sägs att människan fortfarande är skapt för stenåldern, men frågan är om människans hjärna också är det. Med datorernas hjälp har säkerligen hjärnan också förändrats. Och med det har sättet att tänka säkert också förändrats. Våra behov har förändrats, liksom våra sätt att arbeta, och driva företag, inte minst. Så när vi har ett företag kommunicerar vi numera på andra sätt. 

Fortfarande behöver vi tryckerier

Behovet av reklamblad och kommunikation på papper har minskat. Därför har även de som levererar de trycka papperssakerna även minskat. Helt och hållet har de inte försvunnit. Fortfarande har vi stora behov av tryckt papper; fortfarande delar vi ut reklamblad, informationsblad, vi trycker fortfarande roll-ups, har behov av stora skyltar för information och marknadsföring. Fortfarande vill vi hålla i tidningen och magasinet som vi läser. Därför har vi fortfarande stora behov av tryckeriet som ger oss de tryckta texterna och bilderna.

Företagen behöver fortfarande tryckerier

Just av flera anledningar kommer företagen fortfarande att behöva tryckerierna för sin kommunikation. I och med att vi ska sluta använda plast, kommer företagen att behöva använda papper, kartonger och reklamblad, om inte annat för att kommunicera sin miljömedvetenhet för sina kunder.

24 Jun 2019